مناجات اميرالمومنين(منتظران ظهور)
حقانيت و اثبات اميرالمومنين و دعا براي فرج امام زمان

اسناد مربوط به لگد زدن به فاطمه(سلام الله علیها)

مدرک اول:

قال الصادق (ع)لمفضّل:

...ولاکیوم محنتنا بکربلاء وان کان یوم السقیفة واحراق الباب علی امیرالمؤمنین وفاطمةوالحسن والحسین وزینب وام کلثوم وفضة وقتل محسن(ع) بالرفسةلأعظم وادهی وأمرّ لانه اصل یوم العذاب...

امام صادق (ع)به مفضّل فرمودند:

...هیچ روزی همچون مصیبت ما درکربلا نیست،اگر چه روز سقیفه وآتش زدن درب خانه ی امیرالمؤمنین وفاطمه وحسن وحسین وزینب وام کلثوم وفضه وقتل محسن (ع)در اثر لگدی که به شکم مادرش زدند بزرگتروناگوارتروتلخ تراست.چراکه آن روز اصل روز عذاب است...

اسنادشیعه:

الهدایةالکبری(ط.موسسة البلاغ)417(حسین بن همدان الخصیبی)

نوائب الدهور194(علامه میرجهانی)

فاطمة بهجة قلب المصطفی2/532

مدرک دوم:

فقال عمر:هلمّیه الی فأبت ان تدفعه الیه فرفسها برجله وکانت حاملة بابن اسمه المحسن فأسقطت المحسن من بطنها...

عمر گفت:نامه فدک را به من بده!حضرت زهرا(س)از دادن نامه امتناع کردند.عمر لگدی به فاطمه زد،در حالیکه اوباردار بود به پسری که نامش محسن بود ودر اثر آن لگد محسن(ع)را سقط کرد...

اسناد شیعه:

الاختصاص185(شیخ مفید)

بحار الانوار29/192

وفاة الصدیقة78(عبدالرزاق مقرم)

فاطمةبهجة قلب المصطفی2/522

مدرک سوم:

إن عمررفس فاطمة حتی اسقطت بمحسن...

عمربالگد به فاطمة(س)کوبید که او به این جهت محسن(ع)راسقط کرد...

اسناداهل سنت:

میزان العتدال1/139(ذهبی)

لسان المیزان(قریب بهذا المضمون)1/268(ابن حجر عسقلانی)

مدرک چهارم:

...وصلح امیرالمؤمنین (ع)بفضة یا فضة مولاتك،فأقبلی منها ما تقبله النساء فقدجاء ها المخاض من الرفسة وردّ الباب فأسقطت محسنا...

علی(ع)فریادکشید ای فضه به سوی بانویت به شتاب!چنانچه زنان بانویی راکه وضع حمل دارد در میابند،چرا که در اثرلگدواصابت در به شکمش درد او راگرفته ومحسن راسقط کرد...

اسنادشیعه:

الهدایة الکبری408(قریب بهذا المضمون)

حلیة الابرار2/669(سیدهاشم بحرانی)

بحارالانوار53/19

نوائب الدهور3/150

فاطمة بهجةقلب المصطفی2/529

مأساة الزهراء2/61(سید جعفرمرتضی عاملی)

اسناد سیلی زدن به صورت فاطمه (سلام الله علیها)

مدرک اول:

عن النبی قال:ابکی من ضربتك علی القرن ولطم فاطمة خدّها...

پیامبراکرم(ص)فرمودند:

(یاعلی)گریه میکنم از ضربت برفرق تو وسیلی بر گونه ی فاطمه(س)...

اسناد شیعه:

امالی صدوق(تحقیق قسم دراسات الاسلامیه)197

اثبات الهداة1/281(حرعاملی)

بحارالانوار28/51و44/149

عوالم العلوم11/397

مدرک دوم:

قالت فاطمة(س)...فَضَرَبَنی بیده{وصفق وجهی}حتی انتثرقرطی من اذنی...

حضرت فاطمه(س):

عمرچنان به صورتم سیلی زد که گوشواره ام از گوشم کنده شد...

اسناد شیعه:

الهدیةالکبری179

بحارالانوار30/349

بیت الاحزان121(شیخ عباس قمی)

مجمع النورین147(مرندی)

الهجوم علی بیت فاطمة452(عبدالزهرامهدی)

مدرک سوم:

عن الصادق(ع):

فقال عمر:هلمّیه الی فأبت ان تدفعه الیه...ثمّ لطمها فکاأَنّی أنظر الی قرط فی اذنها حین تقفت...

از امام صادق(ع)نقل شده:

عمربه حضرت زهرا(س)گفت:نامه رد فدک را به من بده،حضرت ازدادن نامه امتناع کردند...سپس عمر سیلی به صورت او زدگویا می بینم که گوشواره از گوشش برزمین افتاد...

اسناد شیعه:

الاختصاص185(شیخ مفید)

بحار الانوار29/192

فاطمة بهجةقلب المصطفی2/546

مدرک چهارم:

فَصَفقتُ صَفقَةً علی خدّیها من ظاهر الخمارفانقطع قرطُهاوتناثرت الی الارض.

(عمرگفت):...پس از روی مقنعه چنان سیلی به صورتش زدم که گوشواره اش کنده شد وبرزمین پرت شد.

اسنادشیعه:

بحارالانوار30/294

عوالم العلوم11/409

 

 

اسنادضرب(زدن)واقع شده برپیکر فاطمه زهرا(سلام الله علیها)

مدرک اول:

لّما اوقف علی (ع)تکلم فقال:ایتها الغدرةالفجرة...فستعدوا للمسألة جواباً، ولظلمکم لنا اهل البیت احتساباً أوتَضُرب الزهراء نهراًویؤخذمناحقنا قهراً وجبراًفلا نصیرولا مُجیرولامسعدولامنجد؟فلیت ابن ابیطالب مات قبل یومه فلا یری الکفرةالفجرةقد ازدحوا علی ظلم الظاهرةالبرةفَتَبّاًتَبّاً وسحُقاًذلك امرٌ الی الله مدفعه فقد عزّ عَلی علی بن ابیطالب ان یسودَّمتن فاطمةضرباً وقد عرف مقامه وشوهدت ایامه...

هنگامیکه حضرت علی(ع)سرپا نگه داشته شده بود{تا بیعت کند}چنین فرمود:ای نیرنگ بازان تبهکار،آماده ی پاسخگویی کارهای خود وکیفری باشید که بر اثر ستمی که برما اهل بیت روا داشتید درانتظارتان میباشد.

آیا فاطمه(س)درروز کتک بخوردوحق ما به زور گرفته شودویاور وپناه وکمک کننده ومعینی نباشد؟

ای کاش علی بن ابیطالب پیش از این روز از دنیا رفته بود وکافرانِ تبهکارِ فاجر رانمی دیدکه برظلم وستم بربانوی پاک ونیکوکار،اجتماع وازدحام نموده بودند.پس دستانتان بریده باد،دستانتان بریده باد.دور باشید از رحمت خدا،دورباشید از رحمت خدا.این امریست که باز گشتش به سوی خدا ورسول خداست.چقدر دشوار وسخت است برعلی که پهلوی فاطمه(س)از ضربات ،سیاه شودوحال اینکه مقام ومنزلتش برهمه شناخته شده بود...

اسناد شیعه:

فاطمةبهجة قلب المصطفی2/531

نوائب الدهور3/157(علامه میرجهانی)

الصوارم الحاسمةفی تاریخ احوالات الزهراء فاطمة(کمالی استرآبادی)

مدرک دوم:

در معراج به پیامبر(ص)خبردادند:

(...اما ابنتك...تضرب وهی حامل...)

...اما دخترت فاطمه(س)...زده می شود حال آنکه اوبارداراست...

اسنادشیعه:

کامل الزیارات(تحقیق قیومی)548(بن قولویه)

جواهر السنیة289(شیخ حرّ عاملی)

بحار الانوار28/62

عوالم العلوم11/398(شیخ عبدالله بحرانی)

 

اسناد مربوط به داخل شدن بدون اجازه به خانه ی فاطمه زهرا(س)

مقدمه:

(یا ایها الذین آمنوالاتدخلو بیوت النبی الّا ان یؤذن لکم)

ای کسانیکه ایمان آورده اید،بدون اذن به خانه های پیامبر وارد نشوید.(احزاب/53)

وقال رسول الله (ص):

(ألا انّ فاطمة(س)بابها بابی وبیتها بیتی فمن هتکه فقد هتك حجاب الله)

بدانیدهمانا درب خانه فاطمه(س)درب خانه من است وخانه فاطمه(س)خانه من است پس کسیکه حرمت خانه فاطمه را بشکند،به تحقیق حجاب خدا را هتک کرده است.

بحارالانوار22/477

مدرک اول:

وبلغ أبابکر وعمر أن جماعة من المهاجرینوالانصارقد اجتمعوا مع علی ابن أبیطالب فی منزل فاطمةبنت رسول الله،فأتوافی جماعةحتی هجمواالدار،وخرج علی ومعه اسیف،فلقیه عمر،فصارعه عمر فصرعه،وکسر سیفه،ودخلوا الدار فخرجت فاطمة فقالت: والله لتخرجن أولّا کشفن شعری ولاعجن إلی الله!...

به ابابکر وعمر خبر رسید که عده ای ازمهاجرین وانصار با علی ابن ابیطالب در خانه فاطمه(س)دختر رسول خدا(ص) اجتماع نموده اندپس(عمر)با جماعتی آمدندتا اینکه به خانه هجوم آوردندوعلی (ع)درحالیکه شمشیری با او بود بیرون آمدوباعمر برخوردنموده وعمربرایشان حمله نموده وایشان را برزمین زده وشمشیرش راشکست1وآنها(عمر با آن جماعت)داخل خانه شدند،پس فاطمه(س)بیرون آمده فرمودند:

به خدا قسم باید ازخانه ام بیرون شویدیا(درپیشگاه خداوند)مویم را برهنه ساخته وبه جانب او ناله وزاری میکنم.

سند شیعه:

تاریخ یعقوبی2/126

**********

1ـالبته برطبق روایات صحیحه از جمله کافی 1/281و282حضرت بنای مقاتله با مهاجمین را نداشتندواز طرف خداوند مأمور به صبر بودند.

مدرک دوم:

عن أبی عبدالله (ع)قال:لمّااسری بالنبی قال له:

(...وأما ابنتك فتظلم...ویدخل {علیهاو}علی حریمها ومنزلها بغیر اذن...)

امام صادق(ع) نقل فرمودند:هنگامیکه پیامبر را به معراج بردند،جبرئیل به آن حضرت عرض کرد:

...دخترت مورد ستم قرار میگیردوبدون اجازه،بر حریمش ومنزلش وارد میشوند...

اسنادشیعه:

1ـکامل الزیارات(تحقیق قیومی)584(طبع آخر)332ـ335

بحارالانوار28/62

عوالم العلوم11/398(شیخ عبدالله بحرانی)

مدرک سوم:

فقالت فاطمةالزهرا(س):

یاعمر اما تتقی الله عزوجل تدخل علی بیتی وتهجم علی داری؟فَأبی أن یَنصرف...

فاطمه زهرا(س) فرمودند:ای عمر از خدا پروا نداری ؟به خانه ام وارد میشویوبرخانه ام هجوم می آوری؟پس او از باز گشتن امتناع کرد.

اسناد شیعه:

1ـکتاب سلیم(تحقیق انصاری)387

2ـکامل بهایی308(شیخ عماد الدین طبری)

بحار الانوار28/299و43/197

مدرک چهارم:

عن عمروبن المقدام عن ابیه عن جده قال:...وهی لا تشك ان لا یدخل علیها إلّاباذنهافضرب عمر الباب برجله وکان من سعف ثّم دخلوا...

عمروبن ابی المقدام از اجدادش نقل میکند:

... واو(حضرت زهرا)شک نداشت که بدون اجازه اش کسی وارد نخواهد شد.پس عمر لگدی به درب خانه زد وآن را که از شاخه درخت خرما بود شکست سپس وارد خانه شد...

اسناد شیعه:

تفسیرعیاشی2/67

الاختصاص185الی186(شیخ مفید)

تفسیربرهان2/93(سیدهاشم بحرانی)

بحارالانوار28/227

مدرک پنجم:

فجاءفی عصابةفیهم اسید بن حضیروسلمةبن سلامةبن قریش وهما من بنی الاشمل فاقتحما الدار فصاحت فاطمةوناشدتهما الله...

پس عمر با گروهی که درمیان آنها اسیدبن حضیروسلمةبن سلامةبن قریش که آن دو ازطایفه ی بنی عبدالاشمل بودندآمد،پس آن دو وارد خانه شدند فاطمه(س)آن دو رابه خدا قسم داد(که از خانه خارج شوند)...

اسنادشیعه:

غایةالمرام5/340(علامه بحرانی)

بحارالانوار28/314قریب بهذا المضمون

اسناد اهل سنت:

السقیفةوالفدک(تحقیق شیخ محمدهادی امینی)72

شرح نهج البلاغه ابن ابی الحدید6/47

مدرک ششم:

(ودَدَت{لیتنی}أنی لم اکن کشفت{فتّشت}بیت فاطمةعلیهاالسلام{وترکته}...

ابوبکر گفت:

دوست میداشتم{ای کاش من}نمی گشودم{تفتیش نمی کردم}خانه فاطمه(س)را،وخانه اورا وا گذاشته بودم...

این عبارت با کمی تفاوت در این منابع موجود است:

اسنادشیعه:

الایضاح160ـ161(فضل بن شاذان)

تاریخ یعقوبی(نشرفرهنگ اهل بیت)2/137

خصال شیخ صدوق172

تقریب المعارف366ـ397(ابوالصلاح الحلبی)

تلخیص الشافی3/170(شیخ طوسی)

مثالب النواصب155(ابن شهر آشوب)

انوارالیقین12(الحسینی الزیدی)

کامل بهایی(تحقیق صفدری قزوینی)355

نهج الحق265(علامه حلی)

منهاج الکرامة(تحقیق عبدالرحیم مبارک)180-181

کشف المراد(تحقیق موسوی زنجانی)403(علامه حلی)

اسناد اهل سنت:

جمهرةالنسب(ط.دارالیقضة العربیة الدمشق)2/94(ابن کلبی)

الاموال1/387(ابن زنجویة)

الامامة والسیاسة(تحقیق شیری)1/36و(تحقیق الزینی)1/24

تاریخ طبری(ط.مؤسسةعزالدین بیروت)3/215

اسقیفة والفدک(تحقیق امینی)43

عقدالفرید2/78و(ط.آخر)4/250

مروج الذهب(ط .بیروت)2/317(مسعودی)

معجم الکبیر1/17(طبرانی)

تاریخ مدینةالدمشق(تحقیق شیری)30/419الی422(ابن عساکر)

الاحادیث امختارة10/88-90(ضیاءالدین الحنبلی)

شرح نهج البلاغه ابن ابی الحدید2/46-47و6/51

میزان الاعتدال(تحقیق علی محمد البجاوی3/109(ذهبی)

سیراعلام النبلاءسیرخلفاءالراشدین2/619(ذهبی)

تاریخ الاسلام عهدالخلفاءالراشدین1/385(ذهبی)

جامع المسانید والسنن 17/65(ابن کثیر دمشقی)

مجمع الزوائد(نشردارالکتب العلمیة)5/203(الهیثمی)

لسان المیزان2/185(ابن حجرعسقلانی)

مسندفاطمةالزهراء(ط.حیدرآباد)17و(ط.مؤسسةالکتب السقافیةبیروت)34-35(سیوطی)

کنز العمال1/632(متقی هندی)

الضعفاءالکبیر7/117(عقیلی)

مدرک هفتم:

فانطلق قنفذ(الملعون)فاقتحم هو وأصحابه بغیر إذن ،وثار علی (ع)إلی سیفه فسبقوه إلیه وکاثروه(وهم کثیرون)فتناول بعضهم سیوفهم{سیفه}فکاثروه{وضبطوه}فألقوا فی عنقه حبلا وحالت بینهم وبینه فاطمة(س)عندالباب البیت...

پس قنفذ ملعون حرکت کرد واو با اصحابش بدون اذن در خانه وارد شدندوعلی(ع)به جانب شمشیر برخاست ولی آنها زودتراز علی (ع)به جانب شمشیر رفتندوآنها جمعیت بسیاری بودندوشمشیرهایشان را گرفتند،پس برگردن او ریسمانی انداختندوفاطمه(س)نزد در بین ایشان وعلی(ع)فاصله انداخت.

اسنادشیعه:

کتاب سلیم(تحقیق انصاری)150

احتجاج طبرسی1/109(قریب بهذاالمضمون)

غایةالمرام5/335

بحارالانوار28/269-283

 

اسنادمربوط به اصابت میخ در به بدن حضرت زهرا(سلام الله علیها)

مدرک اول:

ولمّا جاءت فاطمة خلف الباب لترد عمر وحزبه،عَصرَعمر فاطمةبین الحائط والباب عصرةًشدیدةً قاسیةًحتی اسقطت جنینها ونبت مسمارالباب فی صدرها...

وقتی حضرت فاطمه(س)پشت در آمد تا عمر وحزبش را برگرداند؛عمر،فاطمه(س)را بین در و دیوار به شدت فشار داد تا فرزندش سقط شد ومیخ در،به سینه زهرا(س)فرورفت.

اسنادشیعه:

فاطمة بهجة قلب المصطفی(ترجمه)799

مواقف الشیعه 3/126(علی احمدی میانجی)

مأساة الزهرا1/353و2/19

الهجوم علی بیت فاطمة187

سنداهل سنت:

مؤتمر علماء بغداد181(مقاتل بن عطیه)

 

اسناد مربوط به آزردن فاطمه زهرا(س)دراثر فشار درودیوار

(از امام زمان (عج)،سادات معظم وهمه دل سوخته های خانم حضرت زهرا(س) عذرخواهی میکنم)

مدرک اول:

إنه حَصرَفاطمة فی الباب حتی أسقطت محسناً

عمر فاطمه(س) راچنان درمیان در فشرد که محسن را سقط کرد.

اسنادشیعه:

الصراط المستقیم 3/12(علی بن یونس العاملی م.877)

شرح احقاق الحق 2/272(سید مرعشی النجفی)

شفاءالصدور1/282فی الهامش (تحقیق علی موحدابطحی)(علامه میرزا ابوالفضل تهرانی)

مأساة الزهراء2/132(علامه عاملی)

سند اهل سنت:

بلاذری(علی مافی اثبات الهداة)2/370

مدرک دوم:

فرکلت الباب وقدالصقت احشاءهابالباب تترسه وسمعتها وقدصرخت صرخة حسبتها قدجعلت اعلی المدینة اسفلها...

(اعتراف عمر در نامه ی به معاویه که متن کامل آن دراین وبلاگ موجوداست)

درحالیکه اوسینه ی خودرابه درچسبانده وخود را به پشت درب پوشانده بود،بالگد محکم به درب خانه زدم وشنیدم فریادی کشید که گمان کردم شهر مدینه زیر وروشده...

اسنادشیعه:

النقض302(عبدالجیل قزوینی م.560)

بحارالانوار30/294

عوالم العلوم 11/408(شیخ عبدالله بحرانی)

بیت الاحزان121

مأساةالزهرا2/181

وفیات الائمة123

مدارک دیگر درباره فشاربین درودیوار

اسنادشیعه:

معانی الاخبار206(شیخ صدوق)

بلدالامین 551(کفعمی م.900)

وفاةالصدیقة(س)67(عبدالرزاق مقرم م.1043)

بحارالانوار39/42و82/417(شیخ عبدالله بحرانی)

مأساةالزهرا1/319

اسناد اهل سنت:

اثبات الوصیة142(مسعودی)

مؤتمر علماءبغداد181(مقاتل بن عطیة م525)

 

اسنادمربوط به واقعه ی آتش زدن خانه ی فاطمه زهرا(سلام الله علیها)

مدرک اول:

فوجهوا الی منزله فهجموا علیه وأحرقوا بابه واستخرجوه منه کرهاً...

...پسراه خانه علی (ع)رادرپیش گرفتند وبهاویورش بردند،درب خانه اش را آتش زدند،واورابه زور بیرون کشیدند...

سند اهل سنت:

اثبات الوصیة155و(ط.مرکز المصطفی)124(مسعودی م346)

مدرک دوم:

قالت فاطمةالزهرا (سلام الله علیها):...فسقطت لوجهی والنا رتَسعَروتَسفَع وجهی...

فاطمه زهرا (سلام الله علیها)فرمودند:... پس به صورت،روی زمین افتادم وآتش شعله کشید وصورتم را می گداخت...

اسنادشیعه:

بحارالانوار30/349

فاطمة بهجة قلب المصطفی(عربی)2/531

مدرک سوم:

(قال علی (ع)لعمر)ولکأنّی انظر الیکما وقد اُخرجتما من قربکما غضیز طریین حتی تصلبا علی الدوحات فیکون ذلك فتنةً لمن احبّکما...ثمّ یؤمر بالنا رالتی اضرمتموها علی باب داری لتحرقونی وفاطمة بنت رسول الله(ص)وَ ابنَی الحسن الحسین وَبنَتَی زینب وام کلثوم حتی تحرقا بها...

حضرت علی (ع) به عمر فرمودند:وهرآینه می بینم شما دونفرراکه از قبر تان با بدنهایی تازه ،بیرون کشیده شده اید(بوسیله فرزندم مهدی(عج))تا اینکه به درختان تنومندی آویزان شوید؛پس البته این واقعه موجب گمراهی کسانی است که شما رادوست میدارند:...سپس امر می شود به آتش ،وآن همان آتشی است که برافروختید برخانه ام تا من وفاطمه(س)دختر پیامبر(ص)ودوپسرم حسن وحسین ودودخترم زینب وامکلثوم (ع)راباآن بسوزانید...

سند شیعه:

مدینةالمعاجز(ط.الاسلامیة)2/245(سیدهاشم بحرانی)

مدرک چهارم:

وقدروی إبراهیم بن سعید الثقفی،قال:حدثنا أحد بن عمرو البجلی،قال:حدثنا أحدبن حبیب العامری،عن حران بن اعین عن ابی عبدالله جعفربن محمد(ع) قال:والله ما بایع علی(ع)حتی رای الدخان قددخل علیه بیته.

به خدا قسم علی (ع)بیعت نکردتااینکه دید دود داخل خانه اش شده است

اسناد شیعه:

الغارات (ابراهیم بن محمد ثقفی م.283)

الشافی فی الامامة(مؤسسة الصادق تهران)3/241(الشریف المرتضی م.436)

بحارالانوار28/390ـ411

مدارک دیگرآتش زدن خانه ی فاطمه زهرا(س):

اسناد شیعه:

حلیةالابرار2/667(سیدهاشم بحرانی)

فاطمة بهجة قلب المصطفی2/528

اسناد اهل سنت:

اثبات الوصیة142(مسعودی م.346)

مؤتمر علماء بغداد(تحقیق سید مرتضی رضوی)181وطبع آخر 135ـ137(مقاتل بن عطیه م.525)

 

اسنادفرمان به آتش کشیدن خانه حضرت زهرا(سلام الله علیها)

مدرک اول:

...فقال ابوبکرلقنفذارجع فان خَرَجَ والّافاَقَتحِم(فاهجم)عَلیه بَیتَه فان امتنع فاضرم علیهم بیتهم النار...

...ابوبکربه قنفذ گفت:بازگردبه خانه علی(علیه السلام)اگرازخانه خارج شدگه هیچ وگرنه بر(خانه)اوهجوم بریدواگر(ازخروج برای بیعت)امتناع کردخانه اش رابه آتش بکشید...

اسنادشیعه:

کتاب سلیم151

الاحتجاج1/109(طبرسی)

غایةالمرام5/317(بحرانی)

بحارالانوار28/283

مدرک دوم:

فقال عمربن خطاب:إضرمواعلیهم البیت ناراً...

پس عمرگفت:خانه رابرآنها آتش بزنید...

اسنادشیعه:

التفسیر المنسوب الی الامام العسکری(ط مهرقم)108

امالی شیخ مفید(مطبعةالاسلامیة)49

غایةالمرام5/334

بحارالانوار28/231

مدرک سوم:

قال النظام(وهومن رؤساءالمعتزلة):

وکان یصیح احرقوا دارها بمن فیها وما کان فی الدار غیرعلی وفاطمةوالحسن والحسین...

عمرفریاد می کشید:خانه رابا اهلش به اتش بکشیدودرخانه کسی جز علی وفاطمه وحسن وحسین(علیهماالسلام)نبود...

سنداهل سنت:الملل والنحل1/7و(تحقیق گیلانی)1/57و(مکتبةالانجلوالمصریة)1/59نقله عن غیره(شهرستانی م548)

مدرک چهارم:

قال عمر:...والله لاحَرّقَزّعلیکم اولَتَخرُجُنّ الی البیعة

عمر گفت:...به خداقسم یابرای بیعت بیرون می آییدیاخانه رابه رویتان آتش میزنم

اسنادشیعه:

نهج الحق وکشف الصدق271(علامه حلی)

احقاق الحق228(تستری)

بحارالانوار28/238

اسناداهل سنت:

الامامةوالسیاسة(تحقیق الزینی)1/19و(تحقیق شیری)1/30قریب بهذاالمضمون(ابن قتیبة)

تاریخ طبری،الامم والملوک(ط.مطبع الاستقامةبالقاهرة)3/198و(ط آخر)3/202

شرح نهج البلاغة(مع اختلاف یسیر)2/56و6/48(ابن ابی الحدید)

مدرک پنجم:

قالت له طائفةخافت الله ورعت الرسول فی عقبه:یا اباحفص،انّ فیها فاطمةفصاح لایبالی وإن...

طایفه ای که ازخدا می ترسیدند ومیخواستندرعایت حال رسول اکرم رادرمورددخترش بنمایند،گفتند:ای اباحفص(کنیه عمر)دراین خانه فاطمه (سلام الله علیها)است!اوگفت:اگرچه فاطمه باشد(خانه رابه آتش می کشم)

سنداهل سنت:

السقیفةوالخلافة14(عبدالفتاح عبدالمقصود)

مدرک ششم:

وقالت فاطمة یابن الخطاب أتراكمحرّقاًعلی بابی قال:نعم وذلك اقوی فیما جاءبه ابوک...

فاطمه (سلام الله علیها)فرمود:ای پسرخطاب آیامی خواهی درب خانه ام راآتش بزنی؟عمرگفت:آری،این محکم ترین امراست درآنچه پدرت آورده...

اسنادشیعه:

الشافی فی الامامة3/241

تلخیص الشافی3/76

مثالب النواصب 419

سنداهل سنت:

انساب الاشراف1/252و(ط دارالفکر بیروت)2/268(بلاذری)

مدارک دیگر(تهدیدبه آتش زدن خانه)

اسنادشیعه:

کامل بهایی308

شرح احقاق الحق 2/373(السیدالمرعشی النجفی)

اثبات الهداة2/334ـ383(حرعاملی)

مرآةالعقول5/319ـ318(علامه مجلسی)

بحارالانوار43/197

عوالم العلوم11/401(شیخ عبدالله بحرانی)

انص والاجتهاد(ط.مطبعةالنجف)213(سیدشرف الدین عاملی )

اسناداهل سنت:

المصنّف(تحقیق سعید محمداللحام)8/572وطبع آخر7/432(ابن ابی شیبه)

انساب الاشراف (دراالمعاف مصر)1/586(البلاذری)

السقیفةوفدک(تحقیق شیخ محمدهادی امینی)53و73(جوهری)

شرح نهج البلاغة(داراحیاءالکتب العربیة)2/45(ابن ابی الحدید)

اعلام النساء(ط.دمشق،قسمت حرف فاء)3/125(عمررضاکحالة)

 

چه کسی آتش به دست گرفت وبسوی خانه فاطمه زهرا(سلام الله علیها)رفت؟

مدرک اول:

إنّ عمرجاءالی بیت علی لِیحَرِقّهَ عَلی مَن فیه ...

عمر بسوی خانه علی(علیه السلام) آمدتااینکه خانهراباهرکه درآن است بسوزاند...

اسنادشیعه:

الغدیر7/77(علامه امینی م1392)

الکنی والالقاب1/386(شیخ عباس قمی)

الهجوم علی بیت فاطمة203(عبدالزهراءمهدی)

اسناداهل سنت:

روضةالمناظر(چاپ درحاشیه کتاب الکامل ابن اثیر)11/113(چاپ افندی 7/164)(ابن شحنه م882)

مدرک دوم:

إنّ ابابکر ارسل الی علی یریدالبیعة،فلم یبایع،فجاءعمرومعه فتیله فتَلقّته فاطمةعلی الباب...

ابوبکر،سراغ علی (علیه السلام)فرستادتاازوی بیعت بگیردولی اوبیعت ننمود؛لذاعمردرحالیکه مشعل رابدست داشت آمد،وفاطمه(سلام الله علیها)اورابردرب خانه اش مشاهده کرد...

سندشیعه:

بحارالانوار28/389و411قریب بهذاالمضمون

سنداهل سنت:انساب الاشراف (فی مکتبةشاملة1/252)و1/586(البلاذری م279)

مدرک سوم:

فاقبل عمربشئ (بقبس)من النارعلی ان یضرم (علیهم)الدار

عمرباپاره ای ازآتش پیش آمد تاخانه رابه آتش بکشد...

اسنادشیعه:

الطرائف239(سیدبن طاووس)

کامل بهایی307

نهج الحق وکشف الصدق271قریب بهذاالمضمون(علامه حلی)

احقاق الحق228قریب بهذاالمضمون (التستری م1020)

بحارالانوار28/339قریب بهذاالمضمون

الغدیر7/77(علامه امینی)

اسناداهل سنت:

العقدالفرید(فی مکتبةالشاملة2/73)و(دارالکتاب  العلمیة بیروت)5/13(ابن عبدربه)

المختصرفی اخبارالبشر(فی مکتبةالشاملة1/107)و1/156(ابی الفداء)

 

اسنادمربوط به وقوع هجوم به خانه ی فاطمه زهرا(سلام الله علیها)

مدرک اول:

وبلغ ابابکر وعمرإنجاعةمن المهاجرین والانصارفقداجتمعوامع علی بن ابیطالب فی منزل فاطمةبنت رسول الله فأتوافیجماعةحتی هجوم الدار...

به ابابکروعمرخبررسیدکه عدّه ای ازمهاجرین وانصارباعلی بن ابیطالب(علیه السلام)درخانه فاطمه(سلام الله علیها)دختر رسول خدااجتماع نمودندپس(عمر)باجماعتی آمدندتااینکه به خانه هجوم آورند...

سندشیعه:

تاریخ یعقوبی(فی المکتبةالشاملة)1/155و(ط.آخر)2/126(یعقوبی م 284)

سنداهل سنت:

السقفةوفدک72قریب بهذاالمضمون(جوهری  م323)

مدرک دوم:

فوجهواالی منزله فهجمواعلیه...

پس بسوی منزل او(امیرالمومنین)شتافتندوبراویورش بردند

اسنادشیعه:

بحارالانوار28/308(علامه مجلسی م1110)

الهجوم علی بیت فاطمه269(عبدالزهرامهدی)

سنداهل سنت:

اثبات الوثیة142و(طبع مرکز المصطفی124)(مسعودی م345)

مدرک سوم:

...انّ الهجوم الی بیت فاطمه الزهرا علیهاالسلام ماذکره ابن قتیبةتکررمرتین:

(الهجم الاولی فی کلام ابن قتیبة):

ان ابابکرتفقّدقوماًتخلّفوعن بیعته عندعلی(علیه السلام)فبعث الیهم عمرفجاءفناداهم وهم فی دارعلی(علیه ا لسلام)فأبواان یخرجوا،فدعابالحطب،وقال:والذی نفس عمر بیده لتخرجن اولأحرقنّهاعلی من فیهافقیل له:یاابا حفص انّ فیها فاطمة قال:وان!فخرجوافبایعواالاّعلیاْ(علیه السلام)

الهجوم الثانی فی کلام ابن قتیبة:

...فأتی عمرابابکرفقال له ألاتأخذهذاالمتخلّف عنک بالبیعة؟فقال ابوبکرلقنفذ(وهومولی له)اذهب فادع لی علیاً...فقال عمرالثانیةلاتمهل هذامتخلّف عنک بالبیعة.فقال ابوبکرلقنفذ:عُدالیه فقل له خلیفةرسول الله یدعوك لتبایع...ثم قامه عمرفمشی معه الجاعةحتی اتوا باب فاطمة(علیهاالسلام)فدقّواالباب فلماسمعت اصواتهم نادت باعلی صوتها:یاابت رسول الله ماذالقینابعدک من ابن الخطاب وابن ابی قحافه؟فلمّاسمع القوم صوتهاوبکاءهاانصرفواباکین وکادت قلوبهم تنصدع واکبادهم تنفطروبقی عمرمعه قوم:فاخرجواعلیاً(علیه السلام)فمضوبه الی ابی بکرفقالواله:بایع فقال(علیه السلام)إنلم افعله فمه؟قالو:اذاًوالله الذی لااله الاهونضرب عنك.

هجوم بهخانه فاطمه زهرا(سلام الله علیها)بنابرآنچه که ابن قتیبه ذکرنموده،دوبار تکرارشده است:

(هجوم اول درکلام ابن قتیبه):

ابابکرگروهی راجویاشدکه ازبیعت بااوتخلّف کرده ونزدعلی (علیه السلام)میباشند.پس عمررابسوی آنها فرستاد،عمرنزدآنها آمدهوآنهاراصدازدوحال آنکه ایشان درخانه علی(علیه السلام)بودند.ولی آنهاازخارج شدن اباءوامتناع ورزیدند،پس عمرهیزم طلب کردوگفت:بهآن خدایی که جان عمر دردست اوست،یاازخانه خارج میشویدیاخانه راباتمام کسانی که درآن هستندمی سوزانم.

به عمرگفته شدفاطمه(سلام الله علیها)دراین خانه است.گفت:گرچه فاطمه (سلام الله علیها)درخانه باشد.پس آن گروه خارج شده وبا ابوبکربیعت کردندجز علی(علیه السلام).

(هجوم دوم درکلام ابن قتیبه):

پس عمرنزدابابکرآمدوبه اوگفت:آیا ازاین کسیکه تخلّف نموده بیعت نمیگیری؟پس ابوبکر به قنفذ(واومولای قنفذبود)گفت:بروعلی(علیه السلام)رابخوان...برای باردوم عمرگفت:به این کسیکه ازبیعت باتوتخلّف نموده مهلت نده.

بعدابوبکربه قنفذگفت:برگردبه سوی اووبه اوبگو:خلیفه رسو الله(ص)تورامی خواندکه بااوبیعت کنی...

سپس عمربرخاست وگروهی بااوحرکت کردندتابهدرب خانه فاطمه(سلام الله علیها)رسیدند.پس درب راکوبیدند.

فاطمه(سلامالله علیها)چون صدای آنهاراشنیدباندای بسیاربلند فرمود:ای پدر،ای رسول خدا،بعدازتو،ازابن خطاب وابن ابی قحافه چه هابرسرماآمد.پس جمعی ازآن گروه چون صدای فاطمه(سلام الله علیها)وگریه اش راشنیدند،بازگشتنددرحالیکه اشک می ریختندونزدیک بودجگرهایشان پاره پاره شود.

ولی عمر باجمعی باقی ماند؛پس آنها علی(علیه السلام)راازخانه بیرون کشیده واورابسوی ابوبکربردند،وبه اوگفتندبیعت کن!پس فرمود:اگربیعت نکنم چه می کنید؟گفتند:بنابراین قسم به خدایی که جزاوخدایی نیست گردنت راخواهیم زد.

سنداهل سنت:

الامامةوالسیاسةالمعروف بتاریخ الخلفاء(تحقیق شیرازی/ناشر:انتشارات شریف رضی)1/30وتحقیق:زینی/ناشر:مؤسسةالحلبی والشرکاءللنشروالتوضیع)1/19وانتشارات شریف رضی طبع آخر1/12(ابن قتیبةم 276)

مدرک چهارم:

فانطلق قنفذفاقتحم هووأصحابه بغیرإذن...

قنفذرفته وبااصحابش به داخل منزل هجوم آوردبدون اینکه(برای وروداذن بگیرد

اسنادشیعه:

کتاب سلیم(تحقیق محمدباقرانصاری)150(سلیم بن قیس م90)

احتجاج 1/109(طبرسی م560)

غایة المرام5/335(سیدهاشم بحرانی م1107)

بحارالانوار28/269ـ283(علامه مجلسی م1110)

اسنادمربوط به جمع کردن هیزم بردر خانه ی فاطمه(سلام الله علیها)

مدرک اول:

قال ابن ابی الحدید فی شرح نهج البلاغه:

(قال مسعودی:وکان عروة بن الزبیریعذرأخاه عبدالله فی حصربنی هاشم فی الشعب،وجعه الحطب لیحرقهم ویقول:إنما أرادبذلك ألاتنتشرالکلمة،ولا یختلف المسلمون،وان یدخلوفی الطاعة،فتکون الکلمةواحدة،کمافعل عمرابن خطاب ببنی هاشم لما تأخرواعن بیعة أبی بکر،فإنه أحضرالحطب لیحرق علیهم الدار.)

مسعودی میگوید:عروة بن زبیر برادرش عبدالله(بن زبیرابن عوام)رادرمحاصره ی بنی هاشم در دره ای(درمکه)وجمع آوری کردن او هیزم رابرای آتش زدن آنها(دروقایع مربوط به سالهای دهه ی ششم وهفتم هجری که آل زبیر به دنبال کسب حکومت بودند)معذور می دانست ومیگفت:

اواین کاررابرای این کردکه تفرقه وپراکندگی ایجادنشودوباهم اختلاف نکنندوآنان (بنی هاشم)نیز به اطاعت اودرآیندودرنتیجه باهم متحد شوند،همانطورکه عمرابن خطاب این کاررابا بنی هاشم کرد،وقتی آنان(امیرمؤمنان وصدیقه طاهره)ازبیعت با ابوبکر درنگ کردند.

سنداهل سنت:

شرح نهج البلاغه 20/147(طبع:مؤسسه ی اسماعیلیان)(ابن ابی الحدیدم 656)

تحریف اول :

کان عروةبن الزبیر یعذر اخاه اذا جری ذکربنی هاشم وحصره ایاهم فی الشعب وجمعه لهم الحطب لتحریقهم ویقول انما ارادبذلک ارهابهم لیدخلوافی طاعته کماارهب بنوهاشم وجمع لهم الحطب لاحراقهم اذهم ابواالبیعة فیماسلف.

عروةبن زبیر برادرش راوقتی صحبت ازماجرای بنی هاشم ومحاصره کردن اوآنان رادردره وجمع آوری کردن اوهیزم رابرای آتش زدن آنها به میان می آمد،معذورمی دانست ومیگفت:اواین کارراکردتاآنان راباترساندن،به اطاعت خودوادارکند،همانگونه که درقبل نیزبنی هاشم ترسانیده شدندوبرای آتش زدنشان هیزم فراهم وجمع آوری شد،آن هنگام که آنان ازبیعت باپیشینیان امتناع کردند.

سنداهل سنت:

مروج الذهب(چاپ بولایق1283ه.ق)2/79وچاپ الازهریة1303ه .ق)2/72)و(دارالرجاءـمصر،قاهره1357ه ق)3/24و(چاپ دارالحجرةـقم)3/73و(چاپ میمنیه)3/86(مسعودی م346)

تحریف دوم:

وحدث نوفلی فی کتابه فی الأخبار،عن ابن عائشة،عن أبیه،عن حمادابن سلمة،قال :کان عروةبن زبیریعذرأخاه إذاجری ذکربنی هاشم  وحره إیاهم فی الشّعْبِ وجمعه لهم الحطب لتحریقهم.

ویقول:إنما أرادبذلک إرهابهم لیدخلوفی طاعته إذ هم أبواالبیعةفیما سلف،وهذاخبرلایحتمل ذکره هنا،وقدأتیناعلی ذکره فی کتابنافی مناقب أهل البیت وأخبارهم المترجم بکتاب حدائق الأذهان.

کتمان حقایق ودست بردن درمنابع تاریخی،نشانه ای است گویا به اینکه متعصبان اهل سنت درتوجیح این جنایت جواب قانع کننده ای نداشته اندوچاره ای جزبه حذف این جمله ازمنابع تاریخی نیافته اند،واما آنچه دراینجاحذف شده عبارت زیر است:

((کما ارهب بنوهاشم وجمع لهم الحطب لاحراقهم))

سند اهل سنت:

مروج الذهب (فی المکتبةالشاملة)1/381(مسعودی م 346)

مدرک دوم:

عن سلمان وعبدالله بن عباس قالا: ...فَوَثَبَ عمرغَصبانَ فنادی خالدبن ولیدوقنفذافأمرهماأن یحملا حطباًوناراً...

ازسلمان وعبدالله ابن عباس نقل شده که گفتند:عمرغضبناک برخاست وخالدابن ولیدوقنفذ راصدازدوبه آن دودستوردادکه هیزم وآتش بیاورند.

اسناد شیعه:

کتاب سلیم386

بحارالانوار43/197و28/299

مدرک سوم:

عن فاطمةالزهراء(س): ...فجمعواالحطب الجزل علی بابناوأتوابالنارلیحرقوه ویحرقنا...

...پس هیزم زیادی درکناردرب خانه ماجمع کردندوآتش آوردندکه دررابسوزانندومارانیز بسوزانند...

اسنادشیعه:

بحارالانوار30/348

مجمع النورین147(ابوالحسن مرندی م1349)

بیت الاحزان121(مطبعةامیر)

مدرک چهارم:

نقل ابن خیزرانة(ابن جیرانةابن خزانةابن خنزابة)فی غُرَرِه قال زیدبن اسلم کنت مِمّن حَمَل الحطب مع عمر الی باب فاطمةحین امتنع عَلیِ واصحابه عن البیعة ...

ابن خیزرانه درکتاب غرر،اززیدابن اسلم روایت میکند که من ازجمله کسانی بودم که به هنگام خودداری علی(علیه السلام)ویارانش ازبیعت،به همراه عمرهیزم به درب خانه فاطمه (سلام الله علیها)بردیم...

اسناد شیعه:

مناقب النواصب419(ابن شهرآشوب م588)

الطرائف239(سیدبن طاووس م664)

نهج الحق وکشف الصدق271(علامه حلی م726)

احقاق الحق228و(شرح احقاق الحق)2/373(قاضی نورالله شوشتری)

شفاءالصدورفی الحاشیة1/279(علامه ابوالفضل تهرانی)

مأساة الزهراء2/97و201(علامه عاملی)

الهجوم علی بیت فاطمة182(عبدالزهراءمهدی)

سنداهل سنت:

فلک النجاة121قریب بهذاالمضمون(علی محمد فتح الدینی الحنفی م1371)

مدرک پنجم:

عن ابی جعفر(علیه السلام):وذلک الحطب عندنانتوارثه ...

آن هیزم(که ازآتش زدن درب باقیمانده)نزدماموجوداست وآنرا(به عنوان سندمظلومیت فاطمه زهراازیکدیگر)به ارث می بریم...

سند شیعه:

دلائل الامامة(ط الغری)238و(ط مرکز الطباعةوانشرفی مؤسسةالبعثة)455(طبری مقرن4)

مدارک دیگر

جمع آوری هیزم پشت درب خانه امیرالمومنین دراسنادزیرهم آمده است:

اسنادشیعه:

کتاب سلیم150

تفسیرعیاشی2/308

المسترشد225فی الهامش(محمدبن جریرطبری الامامی م قرن4)

کامل بهایی307(شیخ عمادالدین طبری م قرن7)

نواردالاخبار(تحقیق انصاری قمی)183(فیض کاشانی م1091)

البرهان 2/435و2/424

بحارالانوار30/293و53/18و28/231

شرح احقاق الحق 33/360(سیدالمرعشی النجفی م1411)

تشییدالمطاعن 1/433ـ434(سیدمحمدقلی نیشابوری)

الغدیر5/372(علامه امینی)

الکنی والاقاب 1/386(شیخ عباس قمی)

بیت الاحزان 82(شیخ عباس قمی)

اسناد اهل سنت:

الامامةوالسیاسة1/12(تحقیق:الزینی)1/30(تحقیق:الشیری)1/12(ابن قتیبه م276)

انساب الاشراف 1/587و2/269(البلاذری م279)

العقدالفرید5/12(ابن عبدربه)

مؤتمرعلمای بغداد181تحقیق سیدمرتضی رضوی )(مقاتل بن عطیةم525)

شرح نهج البلاغه 20/147(ابن ابی الحدیدم656)

اعلام النساء/قسمت حرف فاء(عمررضاکحاله)

عمربن خطاب183(عبدالرحمن احمدالبکری)

 

مدر ک اول:

بعث ابوبکرعمربن خطاب الی علی علیه السلام حین قعدعن بیعته وقال:ائتنی به بأعنف العنف...

هنگامیکه علی (علیه السلام)ازبیعت باابوبکرکناره گیریکرد،ابوبکرعمرابن خطاب  رابه سوی علی(علیه السلام)فرستادوگفت:اوراباسخت ترین تندی وعتاب به نزد من بیاور.(برای گرفتن بیعت)

اسنادشیعه:

الشافی فی الامامة3/240(الشریف مرتضی م.436)

تلخیص الشافی3/75(شیخ الطائفةابوجعفرطوسی م460)

انوارالیقین379(الحسینی الزیدی م670)

بحارالانوار28/388(العلامةمجلسی م1110)

سنداهل سنت:

انساب الاشراف(ط.دارالمعارف قاهره)1/587و(ط.دارالفکربیروت)2/269وفی المکتبة الشاملة 1/253(البلاذری م279)

مدرک دوم:

قال ابوبکر:...إن اَبَوا(علیک)فقاتِلهم

ابوبکرگفت:..اگرامتناع کردندباآنهابجنگ.

اسناد شیعه:نهج الحق وکشف الصدق271(علامةحلی م726)

فاطمةبهجةقلب المصطفی2/523ـ524(رحمان همدانی)

مظلومیت برترین بانو(آیةالله سیدعلی میلانی)

اسناداهل سنت:

العقدالفرید(فی مکتبةالشاملة)2/73(چاپ دارالکتاب العربی)4/242و(چاپ مکتبةالنهضةالمصریة)4/259و(ط.آخر)5/13و(ط.آخر)3/63وعبارته هکذا:إنِ ابیا(علی والعباس)فقاتلهما(ابن عبدربه م328)

المختصرفی اخبارالبشر(فی مکتبةالشاملة)1/107و0ط .دارالغرفةبیروت)1/156و(ط.قاهره مکتبةالمبتنی)165(ابوالفداءم 732)

اعلام النساء4/116ـ115(عمررضاکحالة)

 

صفحه قبل 1 2 صفحه بعد

درباره وبلاگ

به وبلاگ من خوش آمدید
آخرین مطالب
پيوندها

تبادل لینک هوشمند
برای تبادل لینک  ابتدا ما را با عنوان مناجات اميرالمومنين(م نتظران ظهور) و آدرس monajat1385.LXB.ir لینک نمایید سپس مشخصات لینک خود را در زیر نوشته . در صورت وجود لینک ما در سایت شما لینکتان به طور خودکار در سایت ما قرار میگیرد.





نويسندگان